4 avaintekijää verkkosivuston käyttökokemuksessa

verkkosivuston käyttökokemus

Elämme maailmassa, joka antaa yhä enemmän painoarvoa käyttökokemukselle. Asiayhteydellä ei ole merkitystä, sillä ihmisistä on tullut yhä tarkempia peilaamaan omia kokemuksiaan muiden kokemuksiin.

Oliko elokuva hyvä? ”Antaisin sille arvosanaksin viisi kuten muutkin.”

Kun siitä tehdään bisnestä on kohdistettava katse kohti paremman käyttökokemuksen tarjoamista vastineeksi uusista ja toistuvista asiakkaista.

Monelle yritykselle ensivaikutelma tapahtuu verkossa, siksi jokaisen yrityksen on huolehdittava siitä minkä kuvan yrityksestään antaa.

Lue listauksemme: 4 avaintekijää verkkosivuston käyttökokemuksessa.

Arvostele kokemuksesi! Anna meille palautetta. Kerro miten onnistuimme. Antaisitko sinä arvosanan yritykselle?

Käyttämällä liikaa sosiaalista vaikuttamista ilman, että kuuntelet asiakkaitasi voit johtaa yrityksesi ongelmiin. Monen yrityksen verkkoliiketoiminta on täysin sidottu kolmannen osapuolen arvosteluihin sosiaalisen median räjähtämisen myötä.

Monille verkossa toimiville yrityksille ensimmäinen kosketus tapahtuu yrityksen kotisivuilla, siksi tavoitteena on arvosanaksi 5. Liian monet 1  tai 2 voivat johtaa yrityksen verkkoliiketoiminnan tuhoutumiseen.

Pyydä tarjous käyttökokemuksen auditoinnista

4 avaintekijää jotka vaikuttavat käyttäjäkokemukseen

Varmista, että yrityksesi onnistuu näillä osa-alueilla.

  1. Responsiivisuus – responsiivisuus on ensimmäisenä listallamme, sillä suurin osa verkkoliikenteestä tulee mobiililaitteilta. Jos sivustosi ei ole responsiivinen se ei ole tehokas ja potentiaaliset asiakkaat siirtyvät toiselle sivustolle. Yrityksesi pitää pystyä tarjoamaan sama käyttökokemus kaikilla laitteilla.
  2. Nopeus – sivuston nopeus on yksi tärkeimmistä tekijöistä. Kuten oikeassa elämässä nopeus on valttia ja siksi myös verkossa se johtaa menestykseen. Tutkimusten mukaan suurin osa käyttäjistä lähtee pois verkkosivustolta jos latausaika on liian pitkä. Nuoremmat sukupolvet ovat kärsimättömämpiä ja jo kolmen sekunnin latausjalla menetetään yli puolet asiakkaista. Jokainen millisekunti on siis tärkeä.
  3. Ulkoasu – Nyt kun responsiivisuus ja nopeus on otettu huomioon, on kiinnitettävä huomio sivuston ulkoasuun. Onko sivustolla helppo navigoida, onko sivusto selkeä? Löytävätkö asiakkaat etsimänsä? Paras mahdollinen ulkoasu saadaan tutkimalla käyttäjien kokemuksia esimerkiksi Heatmapin tai A/B -testauksen avulla. Ei kannata tehdä johtopäätöksiä muutamien yksilöiden kokemusten perusteella vaan tarvitaan tulkittavaa dataa.
  4. Navigointi – navigointi viimeistelee onnistuneen käyttökokemuksen. Asiakkaan tulee pysyä heti alusta alkaen ohjatulla polulla ja löytää tarvitsemansa kohteet riippuen ostopolkunsa vaiheesta. Kyse ei ole vain liikenteen saamisesta sivuille vaan siitä mitä sivustolla tapahtuu. Onko sisältö houkuttelevaa, konvertoivaa ja myyvää?

 

Jokaisen yrityksen on otettava ainakin nämä neljä asiaa huomioon suunnitellessaan verkkosivustonsa käyttökokemusta. Pyydä arvosteluja, kerää dataa, analysoi ja älä oleta!

Hanki käyttäjäystävälliset verkkosivut yrityksellesi