Digitaalinen markkinointi on noussut monien yritysten tärkeimmäksi kanavaksi hankkia uusia asiakkaita ja kasvattaa myyntiä. Jokaisen yrityksen on tärkeää tiedostaa omat mahdollisuutensa kasvattaa liiketoimintaansa verkossa, internet ei tunne rajoja.
Tämän artikkelin ohjeilla voit aloittaa laatimaan digitaalisen markkinoinnin strategiaa tai parantaa nykyistä.
Digitaalinen markkinointi opas
MRG.fi on paras lähde aloittaville ja taitavimmillekkin digitaalisille markkinoijille jotka haluavat kehittää taitojaan tai saada uusia näkökulmia jo opittuihin asioihin.
Digitaalisen markkinoinnin opas on täynnä sisäpiiritietoa ja strategioita yrityksen omistajille, markkinoinnin ammattilaisille, opiskelijoille tai kenelle tahansa joka haluaa parantua digitaalisessa markkinoinnissa.
Lue opas nyt ja luo tai paranna digitaalisen markkinoinnin strategiaa ilman virheitä ja takaiskuja, jotka joutuisit käymään läpi kantapään kautta jos opiskelisit yksin.
Mitä on digitaalinen markkinointi?
Digitaalinen markkinointi on tuotteiden tai palveluiden myymistä, näkyvyyden parantamista tai asiakkaiden lähellä olemista käyttäen apuna digitaalisia markkinoinnin taktiikoita: kuten sosiaalista mediaa, hakukoneita, kotisivuja ja sähköpostia.
Yksinkertaistetusti digitaalinen markkinointi on vain yksi markkinoinnin osa-alueista.
kaikki perustuu siihen, miten yritykset tuovat viestinsä esiin asiakkaiden tai prospektien selatessa verkkoa.
Tärkein tekijä markkinoinnissa on saada oikea tarjous oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Nykyään suurin osa asiakkaista on verkossa ja viettää aikaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, blogeissa, verkkosivuilla tai etsien tietoa verkosta.
Digitaalisen markkinoinnin avulla pääset samoihin kanaviin joissa asiakkaasi viettävät aikaansa. Näin parhaimmat prospektit voivat tavoittaa yrityksesi ja oppia lisää sinusta ja palveluistasi. Parhaimmillaan he voivat jopa esittää kysymyksiä tuotteisiin tai palveluihin liittyen suoraan digitaalisissa kanavissa.
Jos olet aloittelija digitaalisessa markkinoinnissa voi näiden kaikkien taktiikoiden omaksuminen tuntua alkuun hankalalta.
On olemassa useita erilaisia taktiikoita jotka sinun tulee oppia. Ne toimivat yhtenä kokonaisuutena ja tukevat toisiaan luoden perustan yrityksesi digitaaliselle markkinoinnille: houkuttele asiakkaita, nurturoi liidejä, rakenna suhteita ja vastaa asiakkaiden tarpeisiin räätälöidyillä palveluilla.
Valjasta yrityksesi digitaalinen potentiaali!
Miten digitaalinen markkinointi toimii?
Digitaalinen markkinointi on monella tapaa hyvin samanlaista kuin perinteinen markkinointi. Molemmissa menetelmissä on sama tavoite, vain kanavat ja tekniikat eroavat toisistaan.
Digitaalinen markkinointi on kuitenkin pitkälti korvannut suuren osan perinteisestä markkinoinnista kuten sanomalehdet, televisio ja radio. Silti ne toimivat erittäin hyvin digitaalisen näkyvyyden tukena rakentaen esimerkiksi vahvaa brändi mielikuvaa.
Otetaan pieni tauko..
Kuvittele viimeisintä ostoa jonka olet tehnyt, elektroniikkaa, asunnon, hankit lainan tai tilasit auton korjauspalveluita.
Tuotteella ei ole merkitystä – todennäköisesti ennen ostopäätöstä etsit tietoa verkosta ja etsit mahdollisia ratkaisuja ongelmaan tai tarpeeseen. Saatoit jopa lukea muiden kokemuksia ja arvosteluja tuotteeseen tai palveluun liittyen.
Voimme todeta, että nykyajan ihmisen ostoprosessi alkaa tiedon etsinnällä verkosta ja se saa tuekseen ostopäätöstä helpottavia tekijöitä kuten kokemuksia tai keskusteluja.
Tästä syystä jokaiselle yritykselle on ensisijaisen tärkeää näkyä verkossa, olla asiakkaiden tavoitettavissa aina kun tarve ilmenee. Myymälläsi tuotteella tai palvelulla ei ole merkitystä.
Tärkeintä on luoda digitaalinen markkinointistrategia, joka asettaa sinut ja yrityksesi kaikkiin niihin paikkoihin joissa asiakkaasi viettävät aikaa. Näy mahdollisimman monessa kanavassa.
Voit viestiä sisällöllä, uutiskatsauksilla, ongelmien ratkaisulla tai millä tahansa uniikilla kulmalla jonka ikinä keksitkään.
Sosiaalisessa mediassa jaa sisältöä, osallistu keskusteluihin. Optimoi sisältösi hakukoneystävälliseksi ja löydy hakusanoilla jotka liittyvät tuotteeseen tai palveluun jota yrityksesi tarjoaa.
Käytä maksettua mainontaa tukeaksesi sisältömarkkinoinnin ponnisteluja, kerää sähköposteja. Laadi postituksille oma strategia aktivoidaksesi uusia ja vanhoja asiakkaita.
Kun yhdistät nämä kaikki pienet palaset yhdeksi kokonaisuudeksi saat hyvän ja selkeän digitaalisen markkinoinnin suunnitelman, jonka operoiminen on päivittäistä työtä – näin saat haluttuja tuloksia.
Digitaalisen markkinoinnin ei tarvitse olla hankalaa: kirjoitimme tämän lyhyen oppaan, jotta voit luoda oman digitaalisen markkinoinnin strategian ilman, että joudut käymään läpi niitä takaiskuja joita itse tekemällä saattaa joutua kohtaamaan.
Mitä hyötyä digitaalisesta markkinoinnista on?
Vahva digitaalinen läsnäolo ja brändin tunnistettavuus auttaa yritystäsi monella tavalla:
- Tunnettuden luominen ja asiakkaiden aktivointi on helpompaa ennen ja jälkeen myynnin.
- Se auttaa sinua konvertoimaan prospektit tehokkaammin maksaviksi asiakkaiksi.
- Se tehostaa puskaradiota uskomattomalla kertoimella ja valjastaa sosiaalisen median jakamisen potentiaalin.
- Se lyhentää asiakkaiden ostopolkua, kun päätöksen teko vahvistuu useiden signaalien myötä.
Opi strategiat jotka tuovat oikeita tuloksia
On tärkeää muistaa, että se strategia mikä toimii toisella ei välttämättä toimi sinun yritykselläsi. Toimialat ovat erilaisia kuten myös digitaalisen markkinoinninstrategiat: ne ovat alati muuttuvia ja kehittyviä.
Digitaalinen markkinointi ei ole taikaa, eikä sinun tarvitse olla koodivelho ollaksesi siinä hyvä. Maailmalta löytyy useita esimerkkejä huippumarkkinoijista jotka ovat onnisuteen luomaan omaisuuden rakentamalla toimivia markkinointistrategioita.
Digitaalisen markkinoinnin tärkein tavoite on hankkia uusia liidejä ja asiakkaita ja maksimoida yhdestä asiakkaasta saatava tuotto aktiivisesti seuraamalla ja tukemalla häntä läpi ostopolun ja käyttämällä sähköpostia tehokkaasti.
Valjasta yrityksesi digitaalinen potentiaali!
Digitaalisen markkinoinnin strategia
Aloita laatimalla selkeä suunnitelma
Jotta voit luoda selkeän suunnitelman sinun on tunnettava asiakkaasi ja heidän tarpeensa. Kun ymmärrät ostokäyttäytymisen syvällisesti pystyt laatimaan strategian joka oikeasti tuo haluttuja tuloksia. Tiedä ja tunnista tarpeet, löydä kipupisteet.
Aseta selkeitä tavotteita jotka on saavutettavissa ja mitattavissa
Asettamalla selkeät tavoitteet markkinointistrategiallesi pystyt seuraamaan tuloksia ja niitä muuttujia joiden avulla voit parantaa tulosta entuudestaan.
hakusanamainonta on hyvä esimerkki skaalaamisesta: kun löydät toimivan strategian voit muuttujien avulla parantaa sijoitustesti tuottoa.
Kerää listoja – käytä sähköpostia
Muista aina luvanvaraisesti kerätä asiakkaan tiedot jatkotoimenpiteitä varten. Käytä sähköpostia tehokkaasti esimerkiksi ostopäätöksen tukena tai asiakkaan apuna, äläkä unohda seurata asiakasta oston jälkeen. Muistuta olemassaolostasi ja tarjoa uusia ratkaisuja tai vinkkejä. Aktivoi.
Optimoi
Digitaalinen markkinointistrategia vaatii jatkuvaa optimointia. Koska digitaalinen markkinointi on jatkuvasti muuttuvaa on tärkeää pysyä oman toimialan pioneerinä ja etsiä uusia kulmia ja lähestymistapoja markkinointiin.
Kiitos lukemisesta! Toivottavasti sait lisää tietoa ja alustuksen tulevalle digitaalistrategiallesi. Jos sinulla on kysyttävää tai tarvitset apua strategian laatimisessa ja toteuttamisessa ota yhteyttä.