Kasvuhakkerointi – Mitä on Growth Hacking?

Kirjoittanut: Niko Knaapi

Kasvuhakkeroinnilla tarkoitetaan digitaalisten palveluiden tai tuotteiden kehittämistä kasvun mahdollistamiseksi.

Growth hacker eli kasvuhakkeri hyödyntää tehokkaasti työssään sosiaalista mediaa ja markkinoinnin automaatiota sekä sisällönoptimointia, jolla pyritään rakentamaan kova, kustannustehokas ja nopea kasvu.

Olen itse nähnyt lukuisia esimerkkejä siitä, miten nopeasti startup yrityksiä tai SaaS palveluita on hypännyt markkinoiden kärkipaikoille varsin lyhyessä ajassa ja erittäin kustannustehokkaasti.

Mitä kasvuhakkerointi todellisuudessa tarkoittaa?

Kasvuhakkerointi tai tuttavallisemmin Growth Hacking on monien nykyajan markkinointivaikuttajien kuumin puheenaihe.

Kasvuhakkeroinnissa pyritään saamaan suurten budjettien ja markkinointipanostusten sijaan kasvua käyttämällä hyödyksi verkon resursseja. Monet kasvuhakkerit hyödyntävät uniikkeja ideoitaan luomaan viraalia kasvua yrityksille.

Olen itse myös tehnyt muutaman keissin kasvuhakkerina parille Fintech startupille.

Pyrin löytämään kasvutekijöitä markkinoinnin automaatiosta ja sisällönoptimoimisesta ilman, että maksetun mainonnan budjetteja joudutaan kasvattamaan merkittävästi. 

Näissä kyseisissä projekteissa onnistuttiin erinomaisesti ja saavutettiin haluttuja tuloksia nopeasti.

Kasvuhakkerointihan ei ole pitkäjänteinen strategia vaan yksi markkinoinnin osa-alueista, joka sopii toisille yrityksille paremmin kuin toisille. 

Kaikkein parhaiten kasvuhakkerointi soveltuu uusille ja startup yrityksille, jotka eivät ole vielä valjastaneet digitaalista potentiaalia.

Kasvuhakkerointi perustuu datan tulkitsemiseen ja jalostamiseen

Kasvuhakkerointi liittyy olennaisesti yrityksen inboud-markkinointiin. Se tukee vahvasti myynnin ja markkinoinnin ponnisteluita kasvattamalla konversioita ostopolun eri vaiheissa.

Yksi tyypillisimmistä kasvuhakkeroinnin keinoista on markkinoinninautomaatio siten, että myyjät saavat ostohousut jalassa olevia asiakkaita suoraan funnelin toisesta päästä.

Kaikki perustuu dataan. 

Mitä paremmin yritys tuntee asiakkaansa sitä paremmin, hän pystyy kohdistamaan markkinointitoimenpiteitä juuri näille kyseisille asiakkaille tai asiakasryhmille, joilla kaikilla on omat tarpeensa. 

Myös markkinointiviestit uppoavat paremmin, kun kohderyhmää puhutellaan heidän kielellään.

Kasvuhakkeroinnissa tehdään runsaasti erilaisia A/B testejä, joiden tavoitteena on löytää aina se paras vaihtoehto useiden joukosta.

Muita kasvuhakkeroinnin menetelmiä ovat:

  • Analyysit ja suunnitelmat
  • Sisällöntuotanto ja sisältöstrategia
  • Hakukoneoptimointi
  • Lead scrongi eli liidien pisteytys (potentiaalisen asiakkaan lämmittäminen ennen clousausta)
  • Konversio-optimointi
  • Funneleiden ja asiakaspolkujen rakentaminen
  • Laskeutumissivujen rakentaminen
  • CTA-testaukset
  • Seurantatyökalut ja evästeet
 

Kasvuhakkerit hyödyntävät siis dataa varsin tehokkaasti. Tästä syystä he käyttävät markkinointikanavinaan hakukoneita sekä sosiaalista mediaa, jossa dataa pystyy hyödyntämään erittäin tehokkaasti ja mitattavasti.

Ota meidät kasvuhakkeriksesi

Teemme kasvuhakkerointia päivittäin, sillä meillä on edelleen useita asiakkaita, jotka maksavat meille tulokseen perustuvan palkkion, joka tarkoittaa, ettemme ansaitse senttiäkään ellemme saa myyntiä aikaiseksi.

Jos kasvuhakkerointi kiinnostaa sinua tai haluaisit kokeilla palveluitamme yrityksellesi. 

Ota rohkeasti yhteyttä ja keskustellaan. Katsotaan yhdessä miten voimme auttaa.

Voimme tarvittaessa rakentaa myös markkinoinninautomaatioon liittyviä palveluita.

Kiinnostaako Growth Hacking?