Verkkosivujen sisällöntuotanto
Sisältöä joka myy.
Teemme sisällöntuotantoa ja kehitämme sisältöstrategioita mitattavilla tuloksilla.
Päivitetty 17.10.2022
Minkälainen on hyvä verkkosivujen sisältö?
Kysytäänpä näin.
Oletko koskaan lukiessasi jotakin tekstiä voinut samaistua kirjoittajan esiin nostamiin ongelmiin ja jopa tuntea kirjoittajan omat fiilikset – lopulta et välttämättä edes tajua lukevasi vain tekstiä, vaan koet koko tapahtuman mielessäsi.
Sellaista on hyvä sisältö.
Ja jotta kuulostaisin edes hieman vakuuttavammalta, voin kertoa sinulle tehneeni alun perin sisältöä puhtaasti tulospohjaisiin tarkoituksiin, jolloin verkkosivustojen ainoa tehtävä on ollut myydä ja nousta esiin hakukoneissa mahdollisimman tehokkaasti.
Edelleen meillä on asiakkaita monilta toimialoilta, jotka tilaavat meiltä säännöllisesti sisältöä verkkosivuilleen tai blogiin.
Luonnollisesti nämä hyvin hakukoneissa esiin nousevat kirjoitukset tuovat lisää kävijöitä verkkosivuille ja ne lämmitetään laadukkaan sisällön avulla asiakkaiksi.
Toisin sanoen:
Hyvä sisältö erottaa verkkosivuston massasta ja tarjoaa asiakkaille juuri oikeanlaisen viestin, parhaimmillaan se herättää ostopäätöksen heti lukemisen jälkeen tai jopa kesken lukemisen.
Käydään hieman tarkemmin läpi, mitä verkkosivujen sisällöllä voidaan tarkoittaa.
Mitä verkkosivujen sisällöllä tarkoitetaan?
Verkkosivujen sisällöllä voidaan tarkoittaa tekstiä, kuvia, ääniä, videoita ja animaatioita, jotka vierailija kokee tai näkee verkkosivustolla. Mielestäni verkkosivuston sisältö onkin tärkein käyttökokemukseen vaikuttava tekijä, joka tukee täydellisesti tehokasta markkinointistrategiaa.
Olen nähnyt lukemattomia esimerkkejä siitä, miten ostomainonnan tai hakukoneoptimoinnin tuloksia voidaan parantaa täysin samalla liikenteellä, kun yhä useampi vierailija muuttuu asiakkaaksi.
Vanhojen tekstien tai ”copyjen” päivitys voi jopa tuplata uusien asiakkaiden määrän.
Palataan aiheeseen…
Pääsääntöisesti verkkosivuilla voi olla kolmenlaista sisältöä.
- Kirjoitettu sisältö, joka pitää sisällään kaiken informatiivisen ja kaupallisen sisällön ja jonka tarkoitus on ohjata vierailijoita oikeaan suuntaan.
- Kuvallinen sisältö, joka koostuu kuvista, diagrammeista ja muista infograafeista. Näiden avulla tekstiä voi elävöittää ja vahvistaa kokonaisvaltaista lukukokemusta.
- Video ja audio sisällöt ovat pääsääntöisesti korvikkeena perinteiselle tekstisisällölle, mutta niillä voidaan myös tukea tai tarkentaa tekstissä esiintyviä asioita.
Monet yritykset kysyvät minulta, kuinka monta sanaa tekstiä verkkosivuilla pitää olla?
Olen joka kerta sanonut, ettei ole yhtä oikeaa määrää. Kun aiheen käy riittävän kattavasti läpi, sen pitäisi riittää.
Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon myös hakukoneellinen aspekti ja pyrkiä sisällyttämään tiettyjä hakusanoja esimerkiksi otsikoihin, jolloin itse sisällön laatu ei heikkene ja kuulosta siltä, että se olisi kokonaan tehty vain hakukoneita varten.
Haluan antaa sinulle myös ilmaiset vinkit laadukkaan sisällön tuottamiseen siltä varalta, että haluat ensin kokeilla tehdä sisältöä itse ja todeta miten työlästä se on ja kuinka paljon ajallisia resursseja se vaatii.
5 Vaihetta laadukkaan sisällön kirjoittamiseen
Käytän itse tätä 5 vaiheista prosessia, joka soveltuu kaikille toimialoille ja kaikille verkkosivuille.
Satunnaisen ”hyvältä kuulostavan” sisällön tai kuvien lisääminen sivustolle ei aina toimi. Sisällön on oltava mukaansa tempaavaa ja puhuttelevaa, joka kuitenkin määrätietoisesti tähtää yhteen ainoaan tavoitteeseen, joka sille on asetettu.
Huono mottoni onkin: sisällön on oltava niin hyvää, että sinun tekisi mieli lipaista näyttöä.
Vaihe 1. Tiedä kenelle kirjoitat. Tunne yleisösi.
Olipa sinulla jo verkkosivu tai ei, niin yksi ja sama sääntö pätee aina. Luo verkkosivut yleisöllesi / asiakkaille, älä itselle.
Tästä tulikin mieleeni.
Meiltä voit pyytää tarjouksen myös verkkosivuista ja ohjelmistokehityksestä.
Verkkosivuston päällimmäisenä tarkoituksena on tietenkin tuoda yritykselle voittoa, mutta meidän on ensin lähdettävä alusta. Verkkosivuston tehtävä asiakkaille tai potentiaalisille asiakkaille on tarjota tietoa yrityksesi palveluista tai tuotteista.
Jos sisältösi on vakuuttavaa ja puhuttelee juuri oikeaa kohderyhmää, ällistyt kuinka paljon voit sisällöllä vaikuttaa asiakkaiden määrään.
Eli ensisijaisen tärkeää on ymmärtää, mikä on kohderyhmäsi. Ketä tai keitä he ovat ja mitä he palvelultasi odottavat.
Jos et ole varma mikä on kohderyhmäsi – on turha keksiä pyörää uudestaan, kun voit tarkastella samalla toimialalla toimivien yritysten sisältöä ja tehdä muistiinpanoja.
Vaihe 2. Selkeä ja laadukas copywriting
Oletko koskaan lukenut tekstiä moneen kertaan ja tuntuu, ettet edelleenkään saa siitä tolkkua?
Tämä on täysin normaalia, sillä suurin osa verkkosivuista on tällaisia.
Sisältöä tuottaessa on hyvä kiinnittää huomiota tekstin helppolukuisuuteen. Ei kukaan jaksa lukea epäselvää tekstiä kahta lausetta enempää etenkään, jos se ei edes tunnu mielenkiintoiselta.
Tekstin selkeyteen voi vaikuttaa käyttämällä lyhyitä lauseita ja helposti ymmärrettävää kieltä, vaikka aihe olisikin monimutkainen.
Englanninkieliset oppikirjat sanovat, että sisältö pitää laatia niin, että alakoululainen voi sen ymmärtää. Lukuun ottamatta tietysti hankalia termejä.
Tähän aiheeseen liittyen myös kuva valinnoilla on merkitystä.
Vaihe 3. Kuvien ja infografiikan pitää liittyä aiheeseen
Olet varmasti törmännyt myös verkkosivuihin, joissa tekstien mukana olevissa kuvissa ei ole lainkaan tolkkua.
Tähän on syynsä.
Joskus vuosia sitten yksi hakukoneoptimoinnin keinoista oli lisätä tekstinjoukkoon paljon kuvia ja syöttää niihin mahdollisimman paljon aiheeseen liittyviä hakusanoja.
Sanomattakin selvää, tämä ei toimi enää ja asiakkaat eivät ole yhtä kärsivällisiä sisällön suhteen.
Tämän takia suosittelen aina valitsemaan kuvat siten, että ne herättävät esimerkiksi tunneperäisiä reaktioita, jotka liittyvät sisältöön. Jopa tällaiset yksittäiset seikat voivat nostaa sisällönkautta syntyvien myyntien määrää.
Myös infograafiset kuvat lisäävät vierailuaikaa sivustolla ja sitä kautta nostavat sisällön sijoituksia hakukoneissa.
Seuraava vaihe on yksi omasta mielestäni tärkeimmistä ja eniten testaamistani aiheista.
Vaihe 4. Käytä selkeitä call-to-actioneita eli toimintokutsuja
Sisältö voi tuoda paljon lukijoita, mutta yksikään niistä ei koskaan tule muuttuaan asiakkaaksi ellet osaa johdatella heitä oikein sivustolla.
Tekstit ovat laadittavat aina siten, että ne seuraavat tiettyä päämäärää ja tämän päämäärän viimeinen kulkuväylä on usein CTA eli call-to-action.
Call-to-actionilla tarkoitetaan toimintokustua, joka voi olla painike, linkki tai lomakkeen lähetys.
On kuitenkin turha toivoa, että moni niitä klikkaisi, ellei tekstit ole valittu juuri oikein ja aiheeseen sopivaksi.
Esimerkiksi tämän kirjoitukseni call-to-action on ”pyydä tarjous sisällöntuotannosta”.
Ja toivonkin, että pyydät meiltä tarjouksen sisällöntuotannosta. Voin tarvittaessa auttaa sinua laatimaan myös toimivan sisältöstrategian, jonka tavoitteena voi olla kävijämäärien kasvattaminen.
Kävijämääriä voi kasvattaa varsin dramaattisella nopeudella, kun se tehdään oikein. Olen nähnyt jopa räjähdysmäistä kasvua useiden yritysten kohdalla.
Vaihe 5. Hakukoneoptimoitu sisältö, mutta ei hakukoneille
Tämä viimeinen vaihe on yksi tärkeimmistä, sillä ilman sitä voit kirjoittaa kymmeniä tuhansia sanoja sisältöä, mutta kukaan ei tule koskaan näkemään sitä.
Tästä syystä monet kääntyvät puoleemme ja pyytävät tarjouksen, kun toteavat että kilpailu hakukoneissa on liian kovaa.
He eivät halua menettää aikaa ja rahaa vain raaputtaakseen tyhjän arvan.
Hakukoneoptimointi on tärkeää, mutta yhtä tärkeää on muistaa, että tekstiä ei tule laatia pelkästään hakukoneille, koska se kuulostaa muuten aivan liian tönköltä eikä siitä saa tolkkua.
Hakukoneoptimoidulla sisällöllä tarkoitetaan sitä, että kirjoittaja on tehnyt hyvän ja laadukkaan hakusanatutkimuksen aiheen perusteella ja tuottaessaan siitä sisältöä hän ottaa huomioon siihen liittyvät asiat.
Hifistellen tähän liittyvät hakusanojen tiheys, määrä, kattavuus ja muut aihetta tukevat artikkelit.
Loppupohdintaa
Nyt tiedät, miten verkkosivujen sisällöntuotanto tapahtuu ja mitä asioita pitää ottaa huomioon.
Haluan, että mahdollisimman moni voi ensin itse kokeilla miten sisältöä tuotetaan tehokkaasti.
Monesti käy kuitenkin nopeasti ilmi, että laadukas ja suuri määrä sisältöä vie mehut kenestä tahansa ja siihen tarvitaankin monesti kokonainen kirjoittajien tiimi.
Tämä kirjoitukseni toimii myyntipuheena niille, ketkä tarvitsevat sivustolleen sisältöä, mutta eivät vielä tiedä haluavatko he tuottaa sen itse vai ulkoistaa sen tuottamisen.
Nyt pallo on sinulla.
Kiitos lukemisesta!
Miksi valita Meidät?
Tunnemme digitaalisen puolen paremmin kuin hyvin. Tiedämme, mikä toimii ja mikä ei toimi.
Luomme ennenäkemätöntä lisäarvoa yrityksellesi tai ideoillesi nopealla aikataululla. Onko sinulla jokin hullu idea, joka vaatii yhtä hullua toteuttajaa tai tarvitsetko apukäsiä markkinointiin vai haluatko ulkoistaa ohjelmointia, ohjelmistokehitystä tai verkkosivustojen toteuttamista? Ota rohkeasti yhteyttä ja katsotaan mitä lähdetään seuraavaksi yhdessä toteuttamaan!
Ota yhteyttä, keskustellaan.